Tražiš informacije na TikToku? Pripazi na ovo!

tiktok

Popularna društvena mreža TikTok, aplikacija za dijeljenje i kreiranje kratkih videozapisa, u 2022. godini premašila 1 milijardu aktivnih korisnika mjesečno. TikTok je najpopularniji među generacijom Z, odnosno među osobama rođene između 1995. i 2012. godine. Za generaciju Z novi način pretraživanja informacija postaje upravo TikTok s obzirom na njegovu dostupnost i popularnost.

Kako do nas stižu informacije na TikToku?

Na TikToku se nalaze milijuni sadržaja i koliko god mi scrollali, nikad nećemo doći „do kraja“. Kako onda ova društvena mreža bira koje informacije će nam pokazati? Informacije na TikToku do nas dolaze pomoću algoritma koji personaliziraju sadržaje koji se prikazuju na temelju naše interakcije sa njim. To znači da TikTok, kao i ostale društvene mreže, prati koliko vremena provodimo na nekom videozapisu, tj. temi, jesmo li ga lajkali/dijelili i slično. Cilj algoritama je da nas zadrži što duže baš na toj društvenoj mreži i da ju koristimo što više. To ne bi postigli ako bi vam pokazivali sadržaje koji vas ne zanimaju, zar ne?

Za Generaciju Z pretraživanje na TikToku je zanimljivije od upisivanja upita na Googleu jer im omogućava da dobiju preporuke iz TikTok videa od „stvarnih“ osoba. Za mnoge, ovaj način pretraživanja ne služi samo za pronaći proizvode ili zanimljivosti koji bi nam mogli odgovarati, već nudi i edukativni dio o tome kako raditi određene stvari – npr. skuhati neko jelo, riješiti određeni problem.

Pozitivna strana TikToka kao platforme za pretraživanje
  • TikTok prikazuje videozapise koji su u skladu sa sadržajima koji su nam zanimljivi.
  • Stvarne osobe dijele informacije, a ne bezlične web stranice. Primjerice, možemo vidjeti kako se osoba zapravo osjećala kada jela u jednom restoranu.
  • Pretraživanje na TikToku često je interaktivnije od upisivanja upita na Googleu.
  • Mogu se pronaći razni proizvodi, posao, recepti za kuhanje, ideje i recenzije za putovanje, naučiti kako se rade određene stvari i što one znače kroz videozapise koji traju manje od 60 sekundi.
  • Ima veliku brzinu prikazivanja informacija.
Negativna strana TikToka kao platforme za pretraživanje
  • Uspon TikToka kao tražilice može značiti da bi se više ljudi moglo susresti s dezinformacijama na ovoj društvenoj mreži, koje bi se zatim mogle pojačati i proširiti dalje. Zabilježeno je kako se platforma borila s moderiranjem obmanjujućeg sadržaja o izborima, ratu u Ukrajini i pobačaju.
  • Neispravni filteri zbog pravopisnih grešaka i krivo korištenih ključnih riječi. Primjerice, još uvijek postoji mnogo sadržaja o neurednoj prehrani zbog namjernih ili nenamjernih filtera za pretraživanje.
  • Dolazi do iskorištavanja hashtagova što se može vidjeti na primjeru hashtaga za “anoreksičnost”. Videozapisi koji koriste ovaj hashtag imaju više od 20 milijuna pregleda zajedno, što je istovremeno i zapanjujuće i zastrašujuće. Kao rezultat toga, mnoge pogrešno napisane, problematične ključne riječi još uvijek prikupljaju milijune pregleda.
  • TikTok koristi zajedničke zvukove kako bi grupirao slične videozapise. To omogućava korisnicima da lako pronađu više sadržaja koji koriste isti zvuk ili isječak pjesme pomoću TikTok tražilice. Međutim, korisnici mogu „preoteti“ određene zvukove ili isječke pjesme kako bi promovirali toksične trendove.

TikTok nudi raznovrsne sadržaje koji su često vrlo primamljivi. U par klikova i kratkom vremenu možemo naći potrebne informacije. Međutim, postoje mnogobrojne opasnosti poput dezinformacija. Ako nismo dovoljno oprezni, može se dogoditi da ćemo misliti da je istina nešto što zapravo nije. Ključno je napraviti ravnotežu između korištenja TikToka kao alata za pretraživanje i ostalih provjerenih tražilica i upoznati se s tim kako prepoznati dezinformacije!

Trebaš savjet kako to učiniti? Javi se na besplatnu i anonimnu liniju Centra za sigurniji Internet 0800 606 606, svakog radnog dana (ponedjeljak-petak) između 08:00-16:00 sati.

 

Powered by A1 Hrvatska.

 

LITERATURA

Influencer Marketing Hub (2022). What Is TikTok? – Everything You Need to Know in 2023, https://influencermarketinghub.com/what-is-tiktok/

The New York Times (2022). For Gen Z, TikTok Is the New Search Engine, https://www.nytimes.com/2022/09/16/technology/gen-z-tiktok-search-engine.html

Within (2023). Bringing light to the dark side of TikTok’s algorithm, https://withinhealth.com/explore/tiktok-research