Danas imamo tu sreću da za kupovinu ne moramo organizirati odlazak u trgovinu, nego to možemo obaviti iz udobnosti svoga doma, pomoću interneta i raznih dostupnih alata. Iako nam je na ovaj način kupovina uvelike olakšana, s porastom obmana poput krađe identiteta i smishing-a (oblik krađe identiteta koji koristi mobitele, tj. tekstualne poruke kao platformu za napad s namjerom prikupljanja osobnih podataka) važno je znati kako ostati siguran kod online kupovine.
Donosimo vam nekoliko savjeta za sigurnu online kupovinu!
- Pažljivo birajte gdje kupujete
Važno je napraviti istraživanje online trgovaca kako biste provjerili jesu li legitimni. Dobro je pročitati povratne informacije od ljudi koji su već kupovali online na određenoj stranici. Ukoliko ne možete pronaći recenzije na samoj stranici, možete ih provjeriti na društvenim mrežama. Također, ukoliko se ponuda čini predobrom u usporedbi s istim proizvodom na nekom drugom web shop-u, napravite dodatno istraživanje. Obratite pozornost i na opće uvjete prodaje (npr. rok isporuke, visina poštarine, politika povrata proizvoda i sl.). Lažne ponude obično imaju vrlo kratke vremenske rokove u kojima je moguće iskoristiti ponudu. Možete provjeriti i internetsku stranicu – ostavljamo vam poveznicu na kojoj možete izvršiti provjeru web stranice. Stranice za online kupovinu koje su pouzdane će imati informacije o tome na koji način postupaju s vašim osobnim podacima na svojim web stranicama, a vaši osobni podaci bi se trebali koristiti samo za ispunjenje vaše narudžbe i ne dijeliti s trećim stranama.
- Ne dijelite više informacija nego što je potrebno
Od podataka potrebnih za kupovinu ili otvaranje korisničkog računa najčešće se traže sljedeće informacije: ime i prezime, adresa elektroničke pošte, broj telefona, adresa stanovanja te broj kartice. Ukoliko web shop sa kojega naručujete nešto od vas traži podatke koji nisu potrebni za transakciju, na primjer vaš OIB, vaše bračno stanje, imena vaših roditelja i slično, moguće je da se radi o prevari i radi zaštite sigurnosti predlažemo da ponovno razmislite o kupovini na tom webshopu.
- Koristite kreditnu karticu za online plaćanja
Većina glavnih pružatelja kreditnih kartica štiti online kupovine i imaju obavezu vratiti vam novac u određenim okolnostima. Također, ukoliko umjesto debitne kartice koristite kreditnu, u slučaju krađe vaših podataka za plaćanje vaš glavni bankovni račun neće biti izravno pogođen. Razmotrite korištenje online platformi poput PayPal-a, Apple ili Google Pay-a, jer korištenjem tih platformi trgovac ne vidi vaše podatke za plaćanje te čak nudi vlastito rješenje za rješavanje sporova. Svakako provjerite njihove uvjete i odredbe. Kod plaćanja provjerite postoji li ikona “zaključanog lokota” u traci za adresu preglednika koja izgleda ovako:
Ako prikazana ikona nije prisutna ili preglednik kaže da veza nije sigurna, preporuka je da ne koristite tu stranicu. Savjet je i da na karticu koju koristite za online kupovinu ne pohranjujete velike svote novca da u slučaju curenja podataka s kartice spriječite krađu veće količine novca.
- Spremite e-poruke koje šaljete ili primate od prodavatelja
Ovo može biti korisno u slučaju pojave problema. Također je dobro spremiti povijest online transakcija, a to uključuje i račune, broj narudžbe, opis proizvoda i cijenu.
- Ne dijelite podatke o kreditnoj kartici ili bankovnom računu putem e-pošte
- Nemojte kupovati online putem javne Wi-Fi mreže
Javne Wi-Fi mreže predstavljaju nesigurno okruženje. Ne znate tko ima pristup vašim podacima i stoga ovo predstavlja potencijalni sigurnosni rizik. Preporuča se kupovina kod kuće ili putem pouzdane Wi-FI mreže, te putem VPN-a (virtualne privatne mreže).
- Zaštitite svoje račune
Pobrinite se za to da su vaši važni računi (npr. račun za e-poštu, bankovni računi i sl.) zaštićeni snažnim lozinkama koje ne koristite nigdje drugdje, tj. da ne koristite iste lozinke za više računa. Ukoliko teško pamtite lozinke, na ovoj poveznici možete pogledati Aplikacije za sigurno čuvanje lozinki.
- Pripazite na sumnjive e-poruke, SMS-ove i web stranice
Među porukama koje dobijete od online trgovina mogu se pojaviti i lažne poruke koje sadrže poveznice namijenjene krađi vaših osobnih podataka i novca, a može ih biti vrlo teško prepoznati. Ostavljamo poveznicu za postupanje sa sumnjivim e-porukama i SMS-ovima.
- Što napraviti kod sumnje da je netko drugi koristio vašu karticu?
Kod ove sumnje važno je odmah obavijestiti svoju banku kako bi ju blokirali za sve druge korisnike, a to je najbolje učiniti telefonskim putem ili putem službene web stranice.
Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.
Powered by A1 Hrvatska.
Izvori:
http://www.pcekspert.com/novost/10-savjeta-kako-sigurno-kupovati-online/
https://www.euronetatms.hr/kupujte-sigurno-online/?allow_cookies=yes
https://www.ncsc.gov.uk/guidance/shopping-online-securely
https://www.ncsc.gov.uk/collection/phishing-scams
https://www.trendmicro.com/en_us/what-is/phishing/smishing.html