Dobne oznake na televiziji

ddobne oznake nasl

Mediji mogu imati vrlo snažan utjecaj na društvena ponašanja, formiranje stavova, vrijednosti i sam životni stil. Iz tog razloga posebno je važno zaštiti djecu koja su okružena brojnim medijima i sadržajima, a u različitoj dobi na različite načine doživljavaju i razumiju medijske sadržaje, ovisno o tome u kojem stupnju psihofizičkog razvoja se nalaze. Iako je preporuka da djeca do svoje druge godine životaemaju pristup ekranima (osim video poziva s članovima obitelji (preporuke American Psychological Association), medij kojim su djeca danas često okružena još od najranije dobi je televizija. Iz tog razloga odlučili smo istražiti propisane mjere za zaštitu maloljetnika, kao i dobne oznake na televiziji.

Prema Pravilniku o zaštiti maloljetnika u elektroničkim medijima,

Svi pružatelji medijskih usluga dužni su poduzeti sve pozitivnim propisima propisane mjere kako bi zaštitili fizički, mentalni ili moralni razvoj maloljetnika prilikom odabira programa i njihovom organizacijom u kronološki raspored ili katalog programa, prilikom kategoriziranja i označavanja programskih sadržaja, prilikom objave i organizacije videozapisa koji su generirali korisnici na platformama za razmjenu videozapisa, prilikom sudjelovanja maloljetnika u programskim sadržajima, prilikom objave informacije kojom se otkriva identitet djeteta do 18. godine života uključenog u slučajeve bilo kojeg oblika nasilja, bez obzira je li svjedok, žrtva ili počinitelj ili je dijete pokušalo ili izvršilo samoubojstvo te prilikom iznošenja pojedinosti iz djetetovih obiteljskih odnosa i privatnog života“.

U slučajevima kada se audiovizualne medijske usluge koje vjerojatno mogu naštetiti mentalnom, moralnom ili fizičkom razvoju maloljetnika emitiraju u nekodiranom obliku, pružatelj medijske usluge ima obvezu osigurati mogućnost prepoznavanja istih pomoću tekstualnih/auditivnih poruka i vizualnih simbola. Spomenute tekstualne/auditivne poruke su zapravo tekstualna i/ili zvučna upozorenja neposredno prije emitiranja, npr.:

  • sadržaj koji slijedi nije primjeren za maloljetnike mlađe od 12 godina,
  • sadržaj koji slijedi nije primjeren za maloljetnike mlađe od 15 godina,
  • sadržaj koji slijedi nije primjeren za maloljetnike mlađe od 18 godina.

Vizualni simboli su grafičke oznake koji se obično nalaze u kutu ekrana, a pomoću kojih možemo prepoznati kome je namijenjen sadržaj, odnosno koja je preporučena minimalna dob gledatelja u godinama. Pružatelji audiovizualnih medijskih usluga imaju dužnost osigurati da je programe za koje je vjerojatno da mogu naštetiti mentalnom, moralnom ili  fizičkom razvoju maloljetnika moguće prepoznati pomoću vizualnih simbola za cijelo vrijeme njihova trajanja.

Vizualni simboli:

Kategorija 12

  • Proziran krug s upisanom brojkom 12 zelene boje

 

Programi s ovim vizualnim simbolom primjereni su za maloljetnike starije od 12 godina i smiju se prikazivati od 00:00 do 24:00 sata. Pružatelji audiovizualnih medijskih usluga obavezni su osigurati da prije programa koji nisu primjereni za maloljetnike mlađe od 12 godina stoji tekstualno ili zvučno upozorenje: „Sadržaj koji slijedi nije primjeren za maloljetnike mlađe od 12 godina“.

Kategorija 15

  • Proziran krug s upisanom brojkom 15 narančaste boje

Programi s ovim vizualnim simbolom primjereni su za maloljetnike starije od 15 godina i ne smiju se prikazivati od 06:00 do 20:00 sati. Pružatelji audiovizualnih medijskih usluga imaju obvezu osigurati da prije programa koji nisu primjereni za maloljetnike mlađe od 15 godina stoji tekstualno upozorenje: „Sadržaj koji slijedi nije primjeren za maloljetnike mlađe od 15 godina“.

Kategorija 18

  • Proziran krug s upisanom brojkom 18 crvene boje

Programi s ovim vizualnim simbolom primjereni su za gledatelje starije od 18 godina i ne smiju se prikazivati od 06:00 do 23:00 sata. Pružatelji audiovizualnih medijskih usluga imaju obvezu osigurati da prije programa koji nisu primjereni za maloljetnike mlađe od 18 godina stoji tekstualno upozorenje: „Sadržaj koji slijedi nije primjeren za maloljetnike mlađe od 18 godina“.

Pružatelji audiovizualnih usluga imaju veliku odgovornost kod zaštite maloljetnika u elektroničkim medijima, te ukoliko programi ne sadrže auditivne i/ili tekstualne poruke i/ili grafičke oznake/vizualne simbole, podrazumijeva se da su oni prikladni za sve dobne uzraste. Važno je da roditelji nadziru kakve sadržaje njihova djeca gledaju na televiziji, ali i općenito kod korištenja digitalnih tehnologija. Osim toga, iznimno je važno poticati djecu i mlade na kritičko promišljanje te na razvoj medijske pismenosti kako bi mogli bolje shvatiti i analizirati medijske poruke, no prvenstveno je važno da roditelji steknu određena znanja i vještine kako bi iste mogli prenijeti na svoju djecu.

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.

 

Powered by A1 Hrvatska.