Vrijeme provedeno pred zaslonima (Screen time)

screentime nasl

Vrijeme provedeno pred zaslonima (Screen time) predstavlja količinu vremena koje provodimo na uređajima s ekranima, poput mobitela, tableta ili računala. Svjedoci smo toga kako djeca i mladi, ali i odrasli danas često provode previše vremena pred ekranima te postoji zabrinutost oko toga kakav utjecaj to može imati na zdravlje.

Istraživanja su  pokazala određene negativne učinke korištenja medijskih ekrana na neke od kognitivnih područja poput senzomotornog razvoja, izvršnih funkcija i akademskih rezultata. Longitudinalno Quebec istraživanje dječjeg razvoja otkrilo je duboku povezanost između rane izloženosti medijskim ekranima i kognitivnih sposobnosti – svaki sat povećanja izloženosti gledanju televizije s 2 godine starosti povezan je sa smanjenjem sudjelovanja u nastavi za 7 %, kao i sa smanjenjem matematičkih vještina za 6 % u 4. razredu. Povećanje vremena provedenog pred ekranom u ranoj dobi ima negativne učinke i na razvoj jezika. Istraživanja su pokazala da povećana izloženost pozadinskoj televiziji može imati štetne učinke na korištenje jezika, izvršne funkcije i kogniciju kod djece mlađe od pet godina. Pretjerano gledanje televizije također može potencijalno utjecati na razvoj jezika i sposobnosti čitanja u ranoj dobi. Iako postoji mnogo mogućih negativnih utjecaja, važno je naglasiti da tehnologija ima i mnogo pozitivnih utjecaja, no od velike je važnosti ne pretjerivati s vremenom pred ekranima. Svakako je bitna i kvaliteta sadržaja kojega djeca gledaju putem medija općenito.

Koja je idealna količina vremena provedenog pred ekranima?

Istraživanja su pokazala kako ne postoji idealna količina vremena provedenog pred ekranima. To je individualno za svaku osobu i ovisi o načinu života svake obitelji. Važno je razmišljati o vremenu pred ekranima s obzirom na kvalitetu sadržaja koje gledamo – nije isto igrati videoigru koja sadrži brojne nasilne sadržaje i gledati nekakve edukativne sadržaje. Bitno je da nam vrijeme pred ekranima ne ometa navike jedenja, spavanje, vježbanja niti da nam ometa postojeće hobije.

Postoji mnogo preporuka za vrijeme pred ekranima, no izdvajamo preporuke slovenskih stručnjaka:

  • do 2 godine – dijete ne treba biti izloženo zaslonima
  • 2-5 godina – manje od 1 sat dnevno uz prisustvo roditelja
  • 6-9 godina – 1 sat dnevno
  • 10-12 godina – 1.5 sat dnevno
  • 13-18 godina – 2 sata dnevno

Istraživanje koje je provedeno od strane istraživača Sveučilišta Cardiff i Sveučilišta Oxford predložilo je „Goldilocks“ teoriju: „Postoji točka između niske i visoke uporabe tehnologije koja je „jednostavno prava“ za tinejdžere kada se njihov osjećaj dobrobiti poboljšava onda kada provode „umjerenu“ količinu vremena pred ekranima.“

Koji su znakovi da previše vremena provodimo pred ekranima?

Neki od znakova mogu biti:

  • glavobolja,
  • ukočenost vrata,
  • osjećaj distrakcije,
  • osjećaj iritacije,
  • pre brzo trošenje baterije,
  • kada nam bliske osobe prigovaraju da smo previše pred ekranima.

Važno je da slušate i sami sebe, da se zapitate kako se osjećate kod korištenja ekrana i da se zaustavite onda kada vas određeni znakovi upozore da provodite previše vremena pred ekranima.

Što napraviti ukoliko primijetite da provodite previše vremena pred ekranima?

Svakodnevno pratite koliko vremena dnevno provodite pred ekranima, istražite koje su preporuke za provođenje vremena pred ekranima s obzirom na vašu dob te si postavite dnevna ograničenja (Postavke – Screen time – Postavi ograničenje). Razgovarajte s obitelji i/ili prijateljima kako biste dobili podršku ili potražite pomoć stručnjaka. Zajedno sa članovima svoje obitelji možete napraviti i Obiteljski ugovor te postaviti jasna očekivanja i granice. Možete odrediti i vrijeme kada nećete koristiti ekrane te biti podrška jedni drugima. Isključite obavijesti na mobitelu kako vas ne bi privlačile da uzmete mobitel u ruke svaki put kada dobijete obavijest. Noću punite mobitel u drugoj prostoriji umjesto u prostoriji gdje spavate kako vam mobitel ne bi ometao san. Pronađite hobi koji vam stvara zadovoljstvo i na taj način postignite balans.

Od velike je važnosti da skrbnici, odgojitelji i zdravstveni stručnjaci razumiju koji su potencijalni rizici prekomjerne uporabe ekrana te provode strategije za promicanje zdravog razvoja djece, a to može uključivati aktivnosti koje potiču kognitivne, jezične i socijalno-emocionalne vještine.

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.

 

Powered by A1 Hrvatska.