Sve više učenika i nastavnog osoblja u Europi koristi sustave umjetne inteligencije, često niti ne razmišljajući da alati koje koriste zapravo funkcioniraju uz pomoć umjetne inteligencije. Pretraživači, pametni asistenti, chatbotovi, aplikacije za prijevod, navigaciju, internetske videoigre i mnoge druge tehnologije koje koristimo u svakodnevnom životu temelje se na umjetnoj inteligenciji. Ovi sustavi koriste podatke prikupljene na različite načine, poput zvuka, slika, tekstova i interakcija na internetu, kako bi stvorili naše digitalne tragove. Zbog sve češćeg korištenja umjetne inteligencije u nastavi, javila se potreba za stvaranjem regulatornog okvira kroz „Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju“. Umjetna inteligencija ima veliki potencijal u nastavi te se može koristiti kroz različite sustave – „okrenute učenicima“, „okrenute nastavnicima“ i „okrenute sustavu“. U nastavku je nekoliko primjera kako se umjetna inteligencija može koristiti u praksi.
Poučavanje učenika – upotreba umjetne inteligencije za poučavanje učenika
Sustav inteligentnog poučavanja | Učenik prati niz zadataka korak po korak i dobiva prilagođene upute ili povratne informacije bez intervencije nastavnika. |
Sustavi poučavanja temeljeni na dijalogu | Učenik prati niz zadataka korak po korak kroz razgovor na prirodnom jeziku. Napredniji sustavi mogu automatski prilagoditi razinu sudjelovanja kako bi učenik ostao motiviran i koncentriran. |
Aplikacije za učenje jezika | Aplikacije za učenje koje se temelje na umjetnoj inteligenciji upotrebljavaju se u formalnim i neformalnim obrazovnim kontekstima. Podupiru učenje tako što omogućuju pristup tečajevima jezika i rječnicima te daju automatizirane povratne informacije u stvarnom vremenu o izgovoru, razumijevanju i tečnosti. |
Potpora učenicima – upotreba umjetne inteligencije kao potpore učenju
Istraživačka okruženja za učenje | Učenicima se nudi više prikaza koji im pomažu da sami prepoznaju vlastite puteve prema ostvarenju ciljeva učenja. |
Formativno ocjenjivanje pisanja | Učenici redovito dobivaju automatske povratne informacije o pisanju i zadacima. |
Suradničko učenje uz potporu umjetne inteligencije | Podaci o načinu rada i prošlim uspjesima svakog učenika upotrebljavaju se za podjelu u skupine s istim razinama sposobnosti ili odgovarajućom kombinacijom sposobnosti i talenta. Sustavi umjetne inteligencije prate razinu interakcije među članovima skupine i daju napomene/prijedloge o tome kako skupina surađuje. |
Potpora nastavnicima – upotreba umjetne inteligencije kao potpore nastavniku
Ocjenjivanje pisanja sažetaka i eseja | Umjetna inteligencija upotrebljava se za automatsko ocjenjivanje i bodovanje pisanih radova učenika. Umjetna inteligencija i tehnike strojnog učenja prepoznaju značajke kao što su upotreba riječi, gramatika i struktura rečenica radi ocjenjivanja i slanja povratnih informacija. |
Praćenje učeničkog foruma | Ključne riječi spomenute na učeničkom forumu aktiviraju automatske povratne informacije. Analitika rasprava omogućuje uvide u učeničku aktivnost na forumu i može istaknuti učenike koji trebaju pomoć ili ne sudjeluju prema očekivanjima. |
Asistenti u poučavanju koji se temelje na umjetnog inteligenciji | Agenti umjetne inteligencije ili chatbotovi na česta pitanja učenika daju odgovore u obliku jednostavnih uputa i smjernica. Sustav umjetne inteligencije s vremenom može proširiti raspon ponuđenih odgovora i mogućnosti. |
Preporuka pedagoških resursa | Mehanizmi umjetne inteligencije za preporuke upotrebljavaju se za preporučivanje određenih aktivnosti učenja ili resursa na temelju preferencija, napretka i potreba svakog učenika. |
Potpora sustavu – umjetna inteligencija kao potpora dijagnostici ili planiranju na razini sustava
Rudarenje obrazovnih podataka za dodjelu resursa | Škole prikupljaju podatke o učenicima koji se analiziraju i upotrebljavaju za planiranje kako se dostupni resursi najbolje mogu dodijeliti zadacima kao što je stvaranje razrednih skupina, dodjela nastavnika, izrada rasporeda i isticanje učenika koji možda trebaju dodatnu potporu u učenju. |
Dijagnosticiranje poteškoća u učenju | Upotrebom analitike učenja mjere se kognitivne vještine kao što su vokabular, slušanje, prostorno razmišljanje, rješavanje problema i pamćenje te se upotrebljavaju za dijagnosticiranje poteškoća u učenju, uključujući probleme koje učitelj ne može primijetiti, ali koji se mogu rano otkriti s pomoću sustava umjetne inteligencije. |
Usluge usmjeravanja | Usluge usmjeravanja koje se temelje na umjetnoj inteligenciji pružaju stalne odzive ili izbor radi stvaranja puteva za buduće obrazovanje. Korisnici mogu stvoriti profil kompetencija koji uključuje prethodno obrazovanje i unijeti vlastite interese. Iz tih podataka, u kombinaciji s ažurnim katalogom kolegija ili informacijama o prilikama za studij, mogu se stvoriti relevantne preporuke za studij s pomoću obrade prirodnog jezika. |
Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 08:00 do 16:00 sati.
Powered by A1 Hrvatska.