Kako nastavnici mogu raditi na prevenciji elektroničkog nasilja?

nastavnivi

Kao i općenito kod nasilja, tako i u slučajevima nasilja putem interneta, važno je da u školi postoje jasna pravila koja ne dopuštaju nasilje te da se znaju posljedice ako se pojavi takvo ponašanje. Nužno je da se ta pravila primjenjuju svakodnevno, jer jedino će na taj način nasilje prestati. Uz to, istraživanja su pokazala kako prisutnost odraslih koji nadgledaju situacije na igralištima ili hodnicima umanjuje broj sukoba među vršnjacima – u školama koje povećaju broj dežurnih nastavnika na hodnicima, igralištima, u dvorištu, smanjen je broj nasilnih incidenata. Isto se može primijeniti na nasilje koje se događa korištenjem moderne tehnologije, odnosno treba nadgledati i učeničko korištenje računala. Također, puno je promatrača koji ne sudjeluju izravno u nasilnim događajima, nego „stoje sa strane“ i „gledaju“. Oni igraju važnu ulogu u stalnom ponavljanju vršnjačkog nasilja jer zapravo njihova šutnja znači odobravanje. Bilo bi važno kod njih probuditi suosjećanje tako da promatrači obavijeste odraslu osobu o nasilnu ponašanju, a ne da šutnjom odobravaju ono što se zbiva. To se može postići vježbanjem empatije i izravnim učenjem o neprikladnom ponašanju, a sve s ciljem smanjivanja broja slučajeva elektroničkog nasilja.   

Jasno određena pravila o ponašanju u učionici i za vrijeme nastave potrebno je postaviti na početku svake školske godine. Nastavnik može definirati kakvo se ponašanje neće tolerirati, koje su posljedice kršenja navedenih pravila i što se od učenika općenito očekuje. Na taj način učenicima dajete do znanja kako postoji svjesnost i znanje o takvom obliku vršnjačkog nasilja jer u većini slučajeva učenici misle kako ono nije uočljivo i kako nastavnik neće reagirati. Pozorno pratite ponašanje svojih učenika, podsjećajte ih na pravila i odluke koje ste donijeli samostalno ili u dogovoru s cijelim razredom i ako primijetite znakove elektroničkog nasilja, poput lažnog predstavljanja ili dijeljenja tuđih fotografija bez dozvole, reagirajte. Ponekad je dovoljno nasamo popričati s učenikom, ali ako uvidite kako vaša reakcija i pokušaj podizanja svjesnosti o određenom obliku ponašanja nije dovoljan, tada je potrebno obavijestiti roditelje i uz pomoć stručnjaka riješiti problem. Dijete koje vam direktno ili indirektno pokušava dati do znanja kako trpi elektroničko nasilje, potrebno je zaštiti, omogućiti mu iskren razgovor i dati mu do znanja kako će se učiniti sve kako bi se problem riješio jer učeniku je važno da se osjeća sigurno i kako ćete mu vi u tom procesu pomoći. Naučite učenike kako da izgrade međusobno povjerenje i prijateljstvo kako bi mogli jedni druge zaštititi u trenucima kada nemaju hrabrosti obratiti se nastavnicima i odraslima ili kada nemaju povjerenja u druge. Potičite ih ina istraživanje, čitanje i educiranje jer je to jedan od najvažnijih čimbenika u borbi protiv elektroničkog nasilja.  

Znakovi koji mogu ukazati na to da je učenik/učenica žrtva elektroničkog nasilja 

  • izbjegavanje kontakta očima i vidljiva tuga 
  • pojava nekontroliranih izljeva bijesa ili frustracije
  • promjene u obrascima ponašanja s prijateljima i aktivnostima za vrijeme odmora 
  • nedostatak angažmana u razrednim ili grupnim aktivnostima u kojima je prethodno bio/bila aktivno angažiran/a 
  • učenici ga/je ismijavaju kada govori 
  • pridavanje manje pažnje školskom i domaćem radu

Što učiniti kod saznanja da se među učenicima događa elektroničko nasilje (npr. kod saznanja da je osoba izradila lažni profil u ime drugog učenika ili u slučaju dijeljenja fotografija bez dozvole)? 

Smjernice o postupanju u slučaju elektroničkog nasilja za nastavnike 

  1. Ako se utvrdi sumnja na elektroničko nasilje, zajedno sa stručnim suradnicima škole obaviti zasebne razgovore s djetetom – žrtvom elektroničkog nasilja, s djetetom – počiniteljem elektroničkog nasilja te s djecom – svjedocima ili promatračima elektroničkog nasilja. 
  2. Pozvati roditelje djece uključene u elektroničko nasilje na individualne i grupne razgovore.
  3. Održati sastanak sa stručnim suradnicima u školi i raspraviti o rješenju i daljnjem postupanju. Donijeti odluku o izricanju pedagoških mjera u skladu sa Statutom škole.
  4. Održati zajednički sastanak s djetetom – počiniteljem elektroničkog nasilja, roditeljem i stručnim djelatnicima škole s ciljem definiranja individualnog plana postupanja prema djetetu.

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 08:00 do 16:00 sati.   

 

 Powered by A1 Hrvatska.