Kako podučiti djecu da uoče internet prijevare?

intenret prijevare djeca nasl

Iako djeca u usporedbi s odraslima mogu biti više upoznata s tehnologijom, isto tako mogu biti i naivnija kada su u pitanju prijevare na internetu. Ključnu ulogu u suzbijanju prijevara na internetu usmjerenih na djecu imaju upravo roditelji. Razmotrimo primjer. 

Vaše se dijete može naći u situaciji da dobije poruku od strane svog „prijatelja“ na nekoj od društvenih mreža. Porukom se od Vašeg djeteta može tražiti slanje koda koji je upravo primio u poruci, a sve u svrhu vraćanja pristupa „prijateljevog“ računa. Naravno, prijateljev je račun hakiran, a ovom se porukom nastoji hakirati i račun Vašeg djeteta.  

Što možete učiniti kao roditelji? 

Prvo, usmjerite se na sam sadržaj poruke. Razgovarajte s djecom o tome s kime se dopisuju na društvenim mrežama. Podučite ih da svaka poruka koju dobiju, a od njih se traži hitna reakcija, može biti „alarm“ za prijevaru. Recite im da, ukoliko se susretnu s takvim porukama, potraže pomoć od Vas.  

Drugo, podučite djecu o tome kako reagirati na linkove koje mogu dobiti u svojim porukama. Naglasite im da budu oprezni prilikom susretanja s istima, a ukoliko nisu sigurni radi li se o prijevari, budite otvoreni za razgovor.  

Treće, ukoliko se čini da je sumnjiva poruka pristigla od nekoga tko poznaje Vaše dijete, objasnite mu da je potrebno provjeriti s pošiljateljem poruke radi li se o poruci koju je on / ona poslao.  

Četvrto, objasnite im što znači phishing – korištenje različitih metoda u svrhu pridobivanja povjerljivih osobnih informacija od strane žrtve. Kako Vi, kao roditelji, možete posumnjati da se radi o phishing-u? 

  • Provjerite adresu e-pošte ili telefonski broj – porukama koje uključuju prijevaru nastoji se oponašati e-mail tvrtke, ali sadrže razlike poput brojeva ili alternativnih slova. 
  • Pazite na pravopisne i gramatičke pogreške – u phishing porukama uobičajene su pravopisne i gramatičke pogreške. 
  • Razmotrite svrhu poruke – službene organizacije od Vas neće tražiti bankovne podatke.  
  • Razmotrite poslane linkove u poruci – od Vas će se tražiti dijeljenje osobnih podataka.  

 

Za kraj, kao roditelji potičite otvorenu komunikaciju i odnos međusobnog povjerenja s Vašim djetetom jer su upravo te odrednice ključne za osiguranje sigurnosti djece na internetu. Budite ih spremni poslušati i za njih budite dostupni – jedino na taj način zajedno možemo stvoriti sigurnije digitalno okruženje za našu djecu.  

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 08:00 do 16:00 sati.   

Powered by A1 Hrvatska.