
Uvođenje zabrane korištenja mobilnih uređaja u školama često se razmatra kao mjera za poboljšanje akademskog uspjeha i mentalnog zdravlja učenika. Međutim, recentna istraživanja pružaju različite perspektive o učinkovitosti takvih zabrana.
Istraživanje u Engleskoj
Studija Sveučilišta u Birminghamu, provedena na 1.227 učenika iz 30 srednjih škola u Engleskoj, pokazala je da nema značajnih razlika u vremenu provedenom u spavanju, tjelesnoj aktivnosti ili školskom uspjehu između škola koje dopuštaju korištenje mobitela i onih koje ih zabranjuju. Također, restriktivne politike nisu smanjile ukupno vrijeme koje mladi provode na mobilnim uređajima tijekom dana. Autori zaključuju da trenutne zabrane mobitela u školama nemaju pozitivan učinak na mentalno zdravlje i dobrobit adolescenata.
Istraživači navedenim poručuju da isključivo zabrana mobitela u školama nije dovoljna da bi se poništio negativan utjecaj na zdravlje i dobrobit adolescenata. Točnije, ne sugeriraju da bi zabrane trebalo ukinuti, već da se škole moraju fokusirati na to kako smanjiti izloženost djece i mladih mobitelima, a ne se koncentrirati samo na zabrane tijekom nastave.
Stavovi učitelja i učenika u Hrvatskoj
Istraživanje Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, koje je obuhvatilo 1705 učitelja i više od 7500 učenika petih i sedmih razreda iz 84 osnovne škole u Hrvatskoj, otkrilo je da više od 85% učitelja podržava zabranu korištenja mobitela u školama.
S druge strane, stavovi učenika su podijeljeni; dok značajan dio učenika petih razreda podržava zabranu, učenici sedmih razreda su manje skloni takvoj mjeri.
„Dok učiteljska perspektiva ukazuje na jasno pozicioniranje prema mogućim zabranama, učenički odgovori ukazuju na raznolikost stavova. U skladu sa spoznajama o razvoju adolescenata, stariji učenici/ce su kritičniji prema mogućnosti ograničavanja mobitela u školama. Ipak znakovit je udio onih koji zagovaraju zabranu. Sklonost zabrani iskazana od strane velike većine učitelja/ica, ali i značajnog dijela učenika/ca, ukazuje da je korištenje mobitela u hrvatskom osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju neprikladno te da se ne koriste brojne mogućnosti digitalne tehnologije u školama.“
Pozitivni učinci zabrane na spavanje i mentalno zdravlje
Neka istraživanja sugeriraju da zabrana pametnih telefona u školama može imati pozitivne učinke na obrasce spavanja i mentalno zdravlje učenika. Učenici koji su se suzdržavali od korištenja pametnih telefona prijavili su poboljšane obrasce spavanja, smanjenje osjećaja povezanih s depresijom za 17% i smanjenje simptoma anksioznosti za 18%. Međutim, ista studija nije pokazala značajna poboljšanja u kognitivnim sposobnostima.
Korištenje društvenih mreža i tehnologije prije spavanja može negativno utjecati na kvalitetu sna kod djece i adolescenata. Izloženost plavom svjetlu koje emitiraju ekrani smanjuje lučenje melatonina, hormona odgovornog za regulaciju sna, što otežava uspavljivanje i može dovesti do poremećaja spavanja. Istraživanja su pokazala da večernje svjetlo potiskuje melatonin dvostruko više kod djece nego kod odraslih, pri čemu djeca prije puberteta pokazuju veću supresiju melatonina od adolescenata.
Osim toga, tinejdžeri koji provode više od tri sata dnevno na društvenim mrežama imaju do 70% veći rizik od prekratkog i isprekidanog sna.
Kako bi se poboljšala kvaliteta sna kod djece i adolescenata, preporučuje se ograničiti korištenje elektroničkih uređaja prije spavanja, poticati aktivnosti koje ne uključuju ekrane u večernjim satima te osigurati dosljedan raspored spavanja.
Mišljenja stručnjaka i alternativni pristupi
Stručnjaci upozoravaju da naglo isključivanje digitalne tehnologije može imati negativne posljedice. Umjesto potpunih zabrana, preporučuje se edukacija učenika o odgovornom korištenju tehnologije te uvođenje jasnih pravila i sankcija za zloupotrebu. Takav pristup potiče razvoj digitalne pismenosti i samoregulacije kod učenika.
Zaključak
Dok neka istraživanja ukazuju na potencijalne koristi zabrane mobilnih uređaja u školama, poput poboljšanja spavanja i smanjenja simptoma depresije i anksioznosti, druga istraživanja ne pronalaze značajne pozitivne učinke na akademski uspjeh ili mentalno zdravlje. Stavovi učitelja i učenika također su podijeljeni. Stoga je važno razmotriti alternativne pristupe koji uključuju edukaciju i promicanje odgovornog korištenja tehnologije, umjesto isključivog oslanjanja na zabrane.
Powered by A1 Hrvatska.