Jesu li zabrane korištenja mobitela u školi dobro rješenje?

mobitel u školi nasl

Uvođenje zabrane korištenja mobilnih uređaja u školama često se razmatra kao mjera za poboljšanje akademskog uspjeha i mentalnog zdravlja učenika. Međutim, recentna istraživanja pružaju različite perspektive o učinkovitosti takvih zabrana.​

 

Istraživanje u Engleskoj

Studija Sveučilišta u Birminghamu, provedena na 1.227 učenika iz 30 srednjih škola u Engleskoj, pokazala je da nema značajnih razlika u vremenu provedenom u spavanju, tjelesnoj aktivnosti ili školskom uspjehu između škola koje dopuštaju korištenje mobitela i onih koje ih zabranjuju. Također, restriktivne politike nisu smanjile ukupno vrijeme koje mladi provode na mobilnim uređajima tijekom dana. Autori zaključuju da trenutne zabrane mobitela u školama nemaju pozitivan učinak na mentalno zdravlje i dobrobit adolescenata. ​

Istraživači navedenim poručuju da isključivo zabrana mobitela u školama nije dovoljna da bi se poništio negativan utjecaj na zdravlje i dobrobit adolescenata. Točnije, ne sugeriraju da bi zabrane trebalo ukinuti, već da se škole moraju fokusirati na to kako smanjiti izloženost djece i mladih mobitelima, a ne se koncentrirati samo na zabrane tijekom nastave.

 

Stavovi učitelja i učenika u Hrvatskoj

Istraživanje Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu, koje je obuhvatilo 1705 učitelja i više od 7500 učenika petih i sedmih razreda iz 84 osnovne škole u Hrvatskoj, otkrilo je da više od 85% učitelja podržava zabranu korištenja mobitela u školama.

S druge strane, stavovi učenika su podijeljeni; dok značajan dio učenika petih razreda podržava zabranu, učenici sedmih razreda su manje skloni takvoj mjeri. ​

„Dok učiteljska perspektiva ukazuje na jasno pozicioniranje prema mogućim zabranama, učenički odgovori ukazuju na raznolikost stavova. U skladu sa spoznajama o razvoju adolescenata, stariji učenici/ce su kritičniji prema mogućnosti ograničavanja mobitela u školama. Ipak znakovit je udio onih koji zagovaraju zabranu. Sklonost zabrani iskazana od strane velike većine učitelja/ica, ali i značajnog dijela učenika/ca, ukazuje da je korištenje mobitela u hrvatskom osnovnoškolskom odgoju i obrazovanju neprikladno te da se ne koriste brojne mogućnosti digitalne tehnologije u školama.“

 

Pozitivni učinci zabrane na spavanje i mentalno zdravlje

Neka istraživanja sugeriraju da zabrana pametnih telefona u školama može imati pozitivne učinke na obrasce spavanja i mentalno zdravlje učenika. Učenici koji su se suzdržavali od korištenja pametnih telefona prijavili su poboljšane obrasce spavanja, smanjenje osjećaja povezanih s depresijom za 17% i smanjenje simptoma anksioznosti za 18%. Međutim, ista studija nije pokazala značajna poboljšanja u kognitivnim sposobnostima. ​

Korištenje društvenih mreža i tehnologije prije spavanja može negativno utjecati na kvalitetu sna kod djece i adolescenata. Izloženost plavom svjetlu koje emitiraju ekrani smanjuje lučenje melatonina, hormona odgovornog za regulaciju sna, što otežava uspavljivanje i može dovesti do poremećaja spavanja. ​ Istraživanja su pokazala da večernje svjetlo potiskuje melatonin dvostruko više kod djece nego kod odraslih, pri čemu djeca prije puberteta pokazuju veću supresiju melatonina od adolescenata. ​

Osim toga, tinejdžeri koji provode više od tri sata dnevno na društvenim mrežama imaju do 70% veći rizik od prekratkog i isprekidanog sna. ​

Kako bi se poboljšala kvaliteta sna kod djece i adolescenata, preporučuje se ograničiti korištenje elektroničkih uređaja prije spavanja, poticati aktivnosti koje ne uključuju ekrane u večernjim satima te osigurati dosljedan raspored spavanja.

 

Mišljenja stručnjaka i alternativni pristupi

Stručnjaci upozoravaju da naglo isključivanje digitalne tehnologije može imati negativne posljedice. Umjesto potpunih zabrana, preporučuje se edukacija učenika o odgovornom korištenju tehnologije te uvođenje jasnih pravila i sankcija za zloupotrebu. Takav pristup potiče razvoj digitalne pismenosti i samoregulacije kod učenika. ​

 

Zaključak

Dok neka istraživanja ukazuju na potencijalne koristi zabrane mobilnih uređaja u školama, poput poboljšanja spavanja i smanjenja simptoma depresije i anksioznosti, druga istraživanja ne pronalaze značajne pozitivne učinke na akademski uspjeh ili mentalno zdravlje. Stavovi učitelja i učenika također su podijeljeni. Stoga je važno razmotriti alternativne pristupe koji uključuju edukaciju i promicanje odgovornog korištenja tehnologije, umjesto isključivog oslanjanja na zabrane.​

 

Powered by A1 Hrvatska.