Kako provoditi radionice s učenicima na temu sigurnosti na Internetu

sigurnost na internetu poz

U digitalnom dobu, gdje se svakodnevni život mladih velikim dijelom odvija online, tema sigurnosti na internetu postaje nezaobilazna sastavnica odgojno-obrazovnog rada. Stručnjaci u školama,  učitelji, stručni suradnici, socijalni radnici, psiholozi i mnogi drugi imaju važnu ulogu u osnaživanju djece i mladih za sigurno, odgovorno i etično korištenje digitalnih tehnologija. 

Radionice su učinkovit oblik rada kojim se učenicima mogu približiti ključni pojmovi i izazovi digitalnog okruženja kroz interaktivan, iskustven i razvojno primjeren pristup. 

 

Ciljevi radionica o sigurnosti na internetu 

Prilikom planiranja radionica, važno je definirati jasne i ostvarive ciljeve. Prema smjernicama Europske komisije (2020), osnovni ciljevi digitalne edukacije djece trebaju uključivati: 

  • prepoznavanje rizičnih situacija na internetu (npr. cyberbullying, kontakt s nepoznatim osobama, dijeljenje osobnih podataka), 
  • razvoj kritičkog mišljenja u vezi s digitalnim sadržajima, 
  • razumijevanje važnosti digitalne privatnosti i zaštite osobnih podataka, 
  • osvještavanje posljedica digitalnog ponašanja (npr. trajnost digitalnog otiska), 
  • jačanje kompetencija za traženje pomoći u slučaju problema. 

 

Didaktičko-metodički pristupi 

Učinkovita radionica o sigurnosti na internetu treba biti interaktivna, participativna i prilagođena dobi učenika. Preporučeni metodički postupci uključuju: 

  • rad u manjim grupama – potiče suradnju i aktivno uključivanje, 
  • analizu slučajeva (case study) – razvija kritičko mišljenje i empatiju, 
  • igranje uloga (role-play) – omogućuje učenicima da uvide posljedice određenih ponašanja, 
  • uporabu digitalnih alata i platformi – približava temu učenicima na njima poznat način, 
  • vođene rasprave i refleksiju – potiče učenike da izraze stavove i prepoznaju vlastita ponašanja. 

 

Kod mlađih učenika preporučuje se korištenje priča, stripova i edukativnih video materijala, dok su starijim učenicima primjerenije strukturirane rasprave i simulacije stvarnih situacija. 

 

Primjeri tematskih radionica 

Neke od tema koje se mogu obraditi kroz radionice su: 

  • „Moj digitalni trag“ – što ostavljamo iza sebe na internetu i tko sve to može vidjeti. 
  • „Što ako mi se netko javi online?“ – prepoznavanje manipulacije i grooming ponašanja. 
  • „Cyberbullying – nije bezazleno“ – prepoznavanje i reagiranje na digitalno nasilje. 
  • „Zaštita privatnosti“ – postavke privatnosti na društvenim mrežama i važnost jakih lozinki. 
  • „Što je lažna vijest?“ – razvoj medijske pismenosti i prepoznavanje dezinformacija. 

 

Uloga stručnjaka i škole 

Uloga stručnog osoblja ne završava provođenjem jedne radionice. Potrebno je raditi sustavno i dugoročno: 

  • Uključiti teme digitalne sigurnosti u školske kurikulume i preventivne programe. 
  • Suradnjom s roditeljima osnaživati i obiteljsku komponentu digitalne pismenosti. 
  • Aktivno pratiti nove oblike rizičnih ponašanja u online okruženju (npr. izazovi na društvenim mrežama, korištenje AI alata). 
  • Pratiti i koristiti preporučene resurse i materijale Centra za sigurniji internet i relevantnih međunarodnih institucija (npr. Insafe, EU Kids Online). 

 

Gdje potražiti podršku i dodatne materijale? 

Stručnjaci koji žele dodatno osnažiti svoje kompetencije u području digitalne sigurnosti mogu se obratiti Centru za sigurniji internet, koji nudi besplatne edukativne radionice i webinare za škole i stručne suradnike, priručnike i nastavne materijale prilagođene različitim uzrastima, savjetodavnu pomoć u slučaju kriznih situacija vezanih uz online rizike. 

Provođenje radionica o sigurnosti na internetu ne bi trebalo biti jednokratna aktivnost, već kontinuirani proces koji uključuje sve dionike – djecu, roditelje i stručnjake. Edukacija o digitalnim rizicima, pravima i odgovornostima ključna je za razvoj zdravog i sigurnog digitalnog identiteta djece i mladih. 

 

Powered by A1 Hrvatska.