Bez korištenja interneta danas se ne može zamisliti dan. Svakodnevno se na društvenim mrežama pojavljuju razne objave, videozapisi, članci i slično, međutim sadržaj u njima nekada nije istinit.

Primjerice, veliki broj ljudi na društvenim mrežama bio je uvjeren da je ovaj videozapis stvaran.
Kako bismo se uspješnije nosili s izazovom prepoznavanja lažnih informacija na internetu potrebno je biti upoznat s pojmom kritičkog vrednovanja izvora. On predstavlja sustavno provjeravanje izvora i procjenjivanje njihove vjerodostojnosti. Radi se o metodi koja nam omogućava da svjesno biramo izvore kojima ćemo se služiti. Jedan od razloga zbog kojih je teško kritički vrednovati izvore na internetu je taj što svatko može objaviti informacije na internetu. Internetske izvore također može biti teško vrednovati zbog velike količine dostupnih informacija.
Kriteriji za kritičko vrednovanje izvora
U nastavku slijede 4 kriterija na temelju kojih se mogu vrednovati izvori informacija koje koristimo:
- Izvornost – Je li izvor uistinu onaj koji tvrdi da jest? Je li sadržaj original ili kopija? Je li vjerodostojan ili lažan?
- Aktualnost – Jesu li informacije aktualne ili postoje i novija saznanja? Koliko nakon određene pojave ili događaja je sadržaj nastao?
- Nezavisnost – Je li izvor nezavisan ili podaci ovise o drugim izvorima? Na koji način?
- Objektivnost – Jesu li informacije prikupljene od izvora pristrane? Koje interese zastupa izvor? Postoje li proturječne informacije koje potječu iz drugih izvora? Koliko su vjerodostojne te proturječne informacije?
Tekstualne informacije najlakše je provjeriti. Video, fotografija i zvuk često se koriste za širenje dezinformacija, stoga treba biti vrlo oprezan i kritički pristupati sadržajima dostupnima na internetu. Lažni sadržaj često se kreira u svrhu dobivanja klikova.
Na koji način možete kritički vrednovati izvore u 4 laka koraka?
Za tekstove: Možete kopirati naslov ili cijelu rečenicu iz izvornika na određenoj internetskoj stranici i zalijepiti ih u tražilicu uz navodnike na početku i kraju rečenice.
Za slike: Možete se poslužiti značajkom Google pretraživanje slika (images.google.com). Desnom tipkom miša kliknite na sliku i odaberite opciju „Search Google for Image“ kako biste saznali više o njoj. S pomoću web usluge TinEye (www.tineye.com) možete učitati sliku u digitalnom obliku ili unijeti točan URL pojedine slike kako biste saznali gdje je korištena.
Zvučni zapisi: Kod zvučnih zapisa teško je odrediti je li digitalni zapis koji ste pronašli na internetu autentičan, no pretraga prema nazivu datoteke može vas navesti na pravi trag. Kod ljudskog govora kreiranog umjetnom inteligencijom, govor često zvuči neprirodno ili ubrzano.
Savjeti za kraj
Pri kritičkom vrednovanju video materijala važno je obratiti pažnju na kvalitetu isječka i osobu odgovornu za njegovo učitavanje. Komentari vezani uz dotični video isječak također mogu poslužiti kao dodatni tragovi. Umjetna inteligencija može kreirati poprilično uvjerljiv videozapis, no često su prisutne greške prema kojima se može prepoznati da sadržaj nije istinit.
Na primjeru prethodno prikazanog medvjeda koji skače na trampolinu može se vidjeti da medvjed skače, ali se loptica kraj njega ne miče – da je video stvaran, loptica bi također poskakivala.
- O sadržaju za koji niste sigurni je li istinit ili lažan svakako možete razgovarati sa svojom obitelji ili prijateljima.
- Kad se radi o člancima, uvijek pročitajte članak jer naslovi znaju zavarati i navesti na pogrešne zaključke.
- Pogledajte možete li informaciju pronaći u još nekom drugom izvoru osim društvene mreže – ukoliko ne možete, ona vrlo vjerojatno nije točna.
- Kada se koristite internetom u obrazovne svrhe, uvijek potrebnu literaturu pokušajte naći na provjerenim stranicama, poput web stranice Hrčak.
- Budite oprezni kod svakog sadržaja za koji niste sigurni je li istinit.
Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 08:00 do 16:00 sati.
Powered by A1 Hrvatska.


