Djeca, više nego ikad prije, svoje slobodno vrijeme provode pred ekranom. Izloženost različitoj tehnologiji započinje u sve mlađoj dobi, a oni silom digitalnog razvoja postaju urođenici digitalnog svijeta. U nastojanju da pomognu obiteljima u ograničavanju upotrebe ekrana kod djece te preveniraju određene štetne posljedice koje mogu izazvati poput problema s pažnjom u kasnijoj dobi, pretilosti ili poteškoća s govorom, organizacije poput Američke akademije za pedijatriju (AAP) i Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) objavile su smjernice za ograničavanje vremena provedenog pred ekranom, ali stvarnost je da nema čarobnog broja koji je „pravi“. Ono što je važnije je kvaliteta dječjih medija, kako se uklapaju u životni stil vaše obitelji i kako se vaša djeca s njima bave.
Ideja o vremenu ispred ekrana kao jednodimenzionalnoj aktivnosti se mijenja. Čak i AAP, čija su vremena korištenja ekrana bila strogo temeljena na dobi i preporuke su išle u smjeru potpunog ograničavanja izloženosti ekranima od najranije dobi do postupnog izlaganja u kratkim razdobljima do maksimalno pola sata dnevno u dobi od dvije godine, sada uzima u obzir da nije sve vrijeme korištenja ekrana jednako. Računala, tableti i pametni telefoni višenamjenski su uređaji koji se mogu koristiti u mnoge svrhe. S druge strane, WHO koji se pridržava određene količine vremena provedenog ispred ekrana vodi se teorijom da sjedilačke aktivnosti poput igranja računalnih igara, doprinose globalnoj epidemiji pretilosti. Međutim, jednostavno nazivanje korištenja svih uređaja s “vrijeme pred ekranom” može doprinijeti propuštanju sagledavanje važnih razlika između pojedinih ekrana i svrhe u koje se koristi. Istraživanja Common Sense Media identificiraju četiri glavne kategorije vremena provedenog na ekranu:
- Pasivno korištenje: gledanje videa ili emisija, čitanje i slušanje glazbe
- Interaktivno korištenje: igranje igara i pregledavanje interneta
- Komunikacija: video chat i korištenje društvenih medija
- Stvaranje sadržaja: stvaranje digitalne umjetnosti ili glazbe
Jasno je da postoji mnogo razlika između ovih kategorija aktivnosti. No bez obzira što mnogi od njih imaju svoje vrijednosti, za cjelokupni zdravi razvoj djece ipak je važno uravnotežiti obiteljski život obogaćujući dječja iskustva BEZ ekrana. Donosimo vam u nastavku savjete koji vam u tome mogu pomoći:
- Obratite pažnju na to kako se vaša djeca ponašaju tijekom i nakon gledanja televizije, igranja videoigara ili druženja na internetu. Nema razloga za brigu ako koriste visokokvalitetne medije prilagođene dobi, ako je njihovo ponašanje pozitivno i ako je njihovo vrijeme ekrana uravnoteženo s puno zdravih aktivnosti bez ekrana.
- Ako ste zabrinuti zbog velike upotrebe medija, razmislite o izradi rasporeda koji će odgovarati vašoj obitelji. To može uključivati tjedna ograničenja vremena korištenja zaslona, ograničenja u pogledu vrsta zaslona koje djeca mogu koristiti i smjernice o vrstama aktivnosti koje mogu raditi ili programima koje mogu gledati. Pripazite na doprinos svoje djece i njihov aktivni angažman u kreiranje plana kako bi više naučili o medijskoj pismenosti i samoregulaciji te to iskoristite kao priliku da otkrijete što vole gledati, predstavite nove emisije i aplikacije koje će isprobati ili zakažete dan u tjednu koji će biti obiteljska filmska večer kada svi zajedno možete uživati i kasnije razgovarati.
Smjernice AAP -a, objavljene u listopadu 2016., dopuštaju malo vremena ispred ekrana za djecu mlađu od 2 godine i naglašavaju roditeljsku uključenost za svu djecu. Ukratko:
- Izbjegavajte korištenje medijskih ekrana za bilo što osim video poziva za djecu mlađu od 18 mjeseci.
- Pronađite visokokvalitetne sadržaje za djecu od 18 do 24 mjeseca (ako odlučite predstaviti medije) i gledajte ili se igrajte zajedno.
- Ograničite korištenje ekrana na jedan sat dnevno visokokvalitetnih programa za djecu u dobi od 2 do 5 godina.
- Izradite obiteljski medijski plan s dosljednim pravilima i provedite ga za stariju djecu.
Realnost je da će većina obitelji proći kroz periode teške i lagane upotrebe medija, ali sve dok postoji ravnoteža, djeca bi trebala biti sasvim u redu.
Izvor: Common sense media ( https://www.commonsensemedia.org/ )