Pojmovnik umjetne inteligencije i podataka za odgojno-obrazovne djelatnike

AI dictionary

Riječi povezane s upotrebom umjetne inteligencije i podataka mogu zvučati nepoznato ili strano. U nastavku se navode najčešći pojmovi povezani s upotrebom umjetne inteligencije. Navedena objašnjenja preuzeta su iz dokumenta Europske komisije o etičkim smjernicama namijenjenim nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju te su napisana tako da budu pristupačna osobama u školama i ne bi se smjela smatrati potpunim tehničkim definicijama.

 

Pojam iz umjetne inteligencije Što znači Kako se može primijeniti u obrazovanju
ALGORITAM Proces ili skup pravila koje treba slijediti u izračunima ili drugim operacijama rješavanja problema, naročito onima koje provode računala. Algoritmi umjetne inteligencije mogu otkriti obrasce u radu učenika i pomoći nastavnicima da optimiziraju svoje strategije/metodologije poučavanja kako bi personalizirali učenje i poboljšali ishode.
PROŠIRENA STVARNOST Proširena stvarnost interaktivno je iskustvo u kojem stvarna okruženja i predmete zamjenjuju računalno stvoreni 3D modeli i animirane sekvence koje se prikazuju kao da su u stvarnom okruženju. Proširena stvarnost nudi priliku nastavnicima da pomognu učenicima u shvaćanju apstraktnih koncepata putem interakcije i eksperimentiranja s virtualnim materijalima, čime se povećava aktivno sudjelovanje i poboljšava iskustvo učenja.
AUTOMATIZACIJA Računalni sustav obavlja funkcije koje obično uključuju sudjelovanje ljudi. Sustav koji može obavljati zadatke bez stalnog ljudskog nadzora opisuje se kao autonoman. Škole i nastavnici mogu koristiti softver za obavljanje ponavljajućih i dugotrajnih zadataka kao što su izrada rasporeda, pohađanje nastave i upisi, što omogućuje nastavnicima da provode više vremena sa svojim učenicima.
PRISTRANOST Pristranost je naklonost prema nekoj osobi ili protiv neke osobe, predmeta ili stajališta. Može se pojaviti u sustavima umjetne inteligencije na mnogo načina, na primjer, zbog prikupljanja podataka ili učenja. Pretpostavke algoritama umjetne inteligencije mogu pojačati postojeću pristranost u obrazovnim praksama, poput pristranosti vezane uz spol, rasu, kulturu, sposobnosti ili invaliditet.
VELIKI PODACI Skupovi podataka koji su toliko veliki da se ne mogu prikupiti, pohraniti ni analizirati s pomoću tradicionalnih aplikacija za obradu podataka. Analizom velikih podataka nastavno osoblje može utvrditi područja u kojima učenici imaju poteškoća ili su izvrsni, što pomaže u razvoju strategija za personalizirano učenje.
CHATBOT Program koji komunicira s ljudima putem tekstovnih ili glasovnih naredbi na način da imitira razgovor između osoba. Chatbotovi mogu biti virtualni savjetnici učenicima, pomažući im u učenju prilagođenom njihovom tempu, te prepoznati predmete u kojima im je potrebna pomoć.
RUDARENJE PODATAKA Analiza velike količine podataka na temelju koje se izvlače modeli, korelacije i trendovi. Sustavi temeljem rudarenja podataka mogu koristiti strojno učenje i statistiku za bolje razumijevanje učenika i konteksta u kojem uče.
SKUP PODATAKA Skup povezanih podatkovnih točaka, obično s istovrsnim poretkom i oznakama. Skupovi podataka u obrazovanju koriste se za potporu novom istraživanju te za dijeljenje i primjenu postojećih istraživanja.
BAZA PODATAKA Računalna datoteka koja sadržava skup neovisnih radova, podataka ili drugih materijala organiziranih na sustavan način. Sustavi školske uprave sadržavaju baze podataka o učenicima, uključujući osobne podatke i podatke o obrazovnim postignućima, povezane s rasporedima, ocjenjivanjem i sustavima upravljanja učenjem.
DUBOKO UČENJE Tehnike dubokog učenja dio su metoda strojnog učenja koje se temelje na umjetnim neuronskim mrežama. Sustavi umjetne inteligencije za duboko učenje mogu predvidjeti aspekte obrazovnog uspjeha, što pomaže u razvoju strategija za personalizirano učenje.
INTERNET STVARI (IoT) Mreža međusobno povezanih fizičkih predmeta koji imaju senzore, softver i druge tehnologije kako bi se mogli povezivati i razmjenjivati podatke. Uređaji povezani putem interneta stvari mogu ponuditi učenicima bolji pristup materijalima za učenje i omogućiti nastavnicima praćenje napretka učenika u stvarnom vremenu.
ANALITIKA UČENJA Analitika učenja obuhvaća mjerenje, prikupljanje, analizu i prijavljivanje podataka o učenicima i njihovom kontekstu radi razumijevanja i optimizacije učenja. Analiza podataka iz sustava upravljanja učenjem može pomoći školama u praćenju uspješnosti učenika, predviđanju uspjeha i pružanju personaliziranih povratnih informacija.
STROJNO UČENJE Sposobnost računalnog sustava da uči, izvlači obrasce i mijenja se u skladu s novim podacima bez pomoći ljudi. Strojno učenje omogućuje personalizirano obrazovno iskustvo svakom učeniku, omogućujući im učenje vlastitim tempom i donošenje odluka na temelju odziva sustava.
STROJNO PREVOĐENJE Prijevod tekstovnih ili glasovnih podataka koji obavlja algoritam u stvarnom vremenu bez sudjelovanja ljudi. Alati za strojno prevođenje koriste se u poučavanju jezika kako bi učenici poboljšali svoje razumijevanje i izgovor, omogućujući nastavnicima da se više posvete sadržaju i komunikaciji.

 

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.

Powered by A1 Hrvatska.