Znate li vi i vaše dijete kako prepoznati uvjerljive taktike digitalnog marketinga u aplikacijama i igrama?

freeware nasl

U današnjem digitalnom svijetu, djeca su svakodnevno izložena raznim aplikacijama, igrama i internetskim sadržajima koji se često predstavljaju kao besplatni. Ipak, iza “besplatnog” često se kriju manipulativne marketinške taktike koje mogu imati negativne posljedice – ne samo po djetetovo financijsko stanje, već i po njegovo zdravlje, privatnost i sigurnost. 

„Ako je nešto besplatno, onda ste VI proizvod.”  

Što se zapravo krije iza besplatnih aplikacija? 

Postoji jako mnogo aplikacija, igara i web stranica koje djeca vole koristiti na internetu. Iako neke igre i aplikacije koštaju, većinu je moguće besplatno preuzeti i koristiti. No, jesu li one zapravo stvarno ‘besplatne’?  

Kada je neka aplikacija, igra ili usluga ponuđena besplatno, korisnik za nju plaća na druge načine – najčešće tako što daje svoje osobne podatke tijekom korištenja aplikacije ili usluge. Osobni podaci imaju vrijednost za tvrtke – mogu ih prodavati trećim stranama ili koristiti za ciljanje korisnika personaliziranim oglasima. Neke platforme također mogu koristiti podatke potrošača kako bi promijenile način na koji njihova usluga funkcionira – često na načine koji potiču korisnike da otkriju još više osobnih podataka ili da troše pravi novac na dodatne funkcije i usluge.  

Koji su „skriveni“ troškovi i rizici za djecu? 

Financijski gubici mogu nastati kada dijete nesvjesno potroši novac na kupnje unutar igara ili se prijavi na pretplate koje kasnije ne zna otkazati. 

Zdravstveni problemi, poput problema s vidom, držanjem tijela, prekomjernim korištenjem uređaja, nesanicom i nezdravim prehrambenim navikama, mogu se pogoršati zbog produženog korištenja digitalnih sadržaja. 

Mentalno zdravlje može biti ugroženo ako dijete osjeti tjeskobu zbog prekomjerne potrošnje, društvenog pritiska ili straha da nešto propušta. 

Gubitak privatnosti događa se kada se osobni podaci koriste za profiliranje i manipulaciju prikazanim sadržajem. 

Sigurnost je ugrožena ako dijete, putem neetičnog oglašavanja, dođe u kontakt s neprimjerenim sadržajem. 

Vrste manipulativnih taktika 

Uvjerljive značajke – dizajn aplikacija i igara osmišljen je tako da potiče dijete na potrošnju i dijeljenje podataka. 

Zamke pretplate – djecu se potiče da se prijave na usluge koje počinju kao besplatne, ali kasnije naplaćuju. 

Pozicioniranje i promocija proizvoda – oglasi se prikazuju unutar igara ili ih promoviraju influenceri i slavne osobe koje djeca prate. 

Uloga influencera u oglašavanju – Influenceri često promoviraju proizvode jer za to dobivaju naknadu, iako to ne prikazuju uvijek transparentno. Njihova preporuka može snažno utjecati na dječju percepcije proizvoda i potaknuti ih na kupnju. Svaki klik na poveznicu koju influencer dijeli donosi mu proviziju, što dodatno motivira takvo ponašanje. 

Roditelji trebaju biti svjesni kako digitalni marketing funkcionira, osobito kada su u pitanju djeca. Edukacija, nadzor i otvoren razgovor s djecom ključni su koraci za zaštitu od manipulacije i neprimjerenog sadržaja na internetu. 

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svakim radnim danom od 08:00 do 16:00 sati.    

Powered by A1 Hrvatska.