E-sport

esport nasl

Ljudi se često pitaju zašto bi netko gledao nekoga kako igra video igre. Ljudi koji prate e-sport u potezima e-sportaša vide kreativnost, dive se načinima na koji nadmudruju protivnike te se dive izvođenju njihovih poteza, isto kao i oni koji gledaju druge kako igraju nogomet ili neki drugi tradicionalni sport.

E-sport ili sport digitalne generacije predstavlja igranje video igara u natjecateljskom smislu putem interneta ili povezanih računala u LAN (Local Area Network – omogućuje umreženje svih računala natjecatelja unutar jedne prostorije) varijanti, čija popularnost iz godine u godinu raste te privlači sve više mladih. O popularnosti e-sporta govori i podatak kako je turnir u igri Free Fire, održan 2021. godine u Singapuru, pratilo 5,41 milijuna ljudi. E-sport turniri sada popunjavaju dvorane, a prijenosi se mogu gledati online te na kanalima na televiziji poput Sportklub-a i AreneSport.

Mladi diljem svijeta zarađuju od igranja video igara, bilo to igranjem od kuće ili sudjelovanjem na različitim natjecanjima. Igrači imaju priliku zaraditi i putem specijaliziranih platformi kroz sponzorirane ugovore ili donacije, a u e-sport-u je moguće i igranje videoigara putem pametnih telefona.

Iako postoje očite razlike, poput fizičke aktivnosti, nešto što je zajedničko onome što smatramo tradicionalnim sportovima i e-sport-u su kompetitivnost, navijači, idoli, treninzi i treneri, analize i komentatori. Postoje različite vrste igara i različiti klubovi, potrebno je trenirati poteze, ekipe imaju svoje uniforme i natječe se za bodove i novčane nagrade kao i u drugim sportovima.

Potencijal e-sporta prve su prepoznale Njemačka, Južna Koreja i Sjedinjene Američke države, a prvi turnir s visokom nagradom održao se davne 2005. godine – CPL World Tour. Finale je održano u New Yorku, prijenos je bilo moguće gledati na MTV-u, a pobjednici su osvojili više od 250 000 američkih dolara. U 2019. godini, na svim platformama svijeta, e-sport je gledalo 454 milijuna ljudi. Azijski olimpijski odbor je čak prepoznao e-sport kao formalni sport, dok je Međunarodni olimpijski odbor (MOO) osnovao Komisiju za e-sport te proučavaju stvaranje Olimpijskih e-sport igara.

Streaming i zarada

Kod e-sport-a važno je spomenuti i streaming, odnosno prijenos igranja video igara putem određenih platformi. Igrači mogu prenositi svoju igru emitiranjem uživo te zarađivati ovisno o broju pretplatnika i gledatelja. Ipak, kako bi igrači ostvarili mogućnost za monetizaciju svog kanala s kojega prenose igranje, potrebno je ispuniti određene uvjete. Sadržaji im trebaju doseći 4000 sati gledanja te trebaju skupiti barem 1000 pretplatnika. Od dobivenih donacija YouTube uzima 30%, dok 70% ide igraču. Što se tiče prihoda od pretplata, YouTube igraču isplaćuje 70% ukupnog prihoda. Na YouTube-u je lakše postići popularnost, no teže je zaraditi nego na drugim streaming platformama. Streaming je također moguć na platformi Twitch.tv koji ima opciju za monetizaciju i zaradu poput one na YouTube-u. Uvjeti za ulazak u program suradnika su da osoba ima 500 minuta streaming-a, barem 50 sljedbenika i barem tri konstantna gledatelja po streaming sesiji. Zarada je moguća prvenstveno od pretplata drugih korisnika te 50% zarade ostvaruje streamer, a ostatak Twitch.tv. Na ovoj platformi postoji još 4 načina zarade, a to je putem BIT-ova (integrirane virtualne valute platforme), zatim putem provizije od 5% za svaku kupnju igre ili dodataka unutar igre koja se generira sa streamer-ovog kanala, putem donacija koje u potpunosti pripadaju streamer-u i putem zarade od oglasa koji se prikazuju na računalima gledatelja. Čak i Facebook ima svoju inačicu Facebook gaming koji služi za igranje videoigara i e-sport te je i ondje moguć streaming i zarada.

Kako se započinje natjecati u e-sport-u?

Ako su osobe u nekoj rangiranoj igri došle do faze da često pobjeđuju, postoji šansa da su spremne za korak naprijed. Neke igre imaju podršku e-sport-a od samog razvojnog tima te je vrlo jednostavno natjecati se (na primjer Fortnite-ov turnirski sustav unutar same igre). Neke druge igre se oslanjaju na platforme trećih strana i pružaju lige i turnire. Postoje određene sitne razlike u načinu rada svake platforme, no bit je u tome da je moguće povezati svoj ID te se registrirati za lige i tražiti natjecateljske mečeve. Ukoliko vam je cilj natjecati se na LAN događanjima uživo, prvo je potrebno dokazati se u online mečevima te nakon toga možete igrati u otvorenim kvalifikacijama.

Iako hrvatska scena e-sport-a zaostaje za Europom i regijom, postoji veliki potencijal za napretkom. Što se tiče popularizacije hrvatske e-sport scene, najvažniji događaj je Reboot Infogamer, koji je s održavanjem započeo 2011. godine, a interes za sajmom raste iz godine u godinu. Pročitajte nešto o našem sudjelovanju na Reboout Infogamer-u 2023. godine. Važno je spomenuti i A1 Adria ligu, koja u Republici Hrvatskoj ima najdugovječniju tradiciju, a koju je osnovao A1 Hrvatska 2017. godine.

Igranje video igara može biti jedno uistinu pozitivno iskustvo ukoliko se igrači pridržavaju određenih preporuka stručnjaka. Postoje brojni pozitivni aspekti igranja videoigara, ali i oni negativni, te je prije početka igranja važno dobro proučiti određene savjete i potencijalne rizike, a o tome više možete saznati u jednome od naših prethodnih članaka te podcast-u o videoigrama.

Imate dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.

 

Powered by A1 Hrvatska.