Korištenje društvenih mreža tijekom prethodnih 10 godina eksponencijalno je raslo. Najaktivniji korisnici su adolescenti, pri čemu njih 85% u dobi od 14 godina navodi da koriste društvene mreže. Adolescencija je specifično razvojno razdoblje karakterizirano promjenama i izraženim razvojnim promjenama, poput povećanja davanja važnosti vršnjacima, potrebe za društvenim prihvaćanjem te eksperimentiranjem i formiranjem identiteta, u čemu važnu ulogu mogu igrati upravo društvene mreže.
Neki od negativnih utjecaja društvenih mreža su:
- promicanje nerealnih standarda ljepote → gledanje “savršenih” slika koje su postignute raznim filterima i aplikacijama za uređivanje slika može dovesti do manjeg zadovoljstva tijelom i smanjenog samopouzdanja
- usporedbe i nadmetanje → uspoređivanje svog tijela s drugima i želja da se postigne identičan izgled ne uzimajući obzir da ljudi objavljuju svoje najbolje slike, što često nije dobra reprezentacija njihovog svakodnevnog izgleda, što može pobuditi osjećaje anksioznosti i depresivnosti
- nasilje na internetu → maltretiranje drugih na internetu zbog fizičkog izgleda, težine i oblika tijela
- pogoršavanje poremećaja u hranjenju
Rezultati istraživanja pokazuju da je veća upotreba društvenih mreža povezana s manjim zadovoljstvom tijelom i to kroz internalizaciju idealnog izgleda i socijalne usporedbe među adolescentima. Također, istraživači naglašavaju da veća upotreba društvenih mreža utječe na niže zadovoljstvo tijelom tako što se adolescenti više upuštaju u usporedbe s drugima. Jednostavnije rečeno, veće korištenje društvenih mreža dovodi do lošije slike o vlastitom tijelu, a istovremeno se povećava angažiranost na društvenim mrežama.
S obzirom na potencijalne štetne učinke korištenja društvenih mreža na zadovoljstvo tijelom, istraživači predlažu da tvrtke izmjene svoje politike i prakse kako bi obeshrabrili navedena ponašanja. Tako je društvena platforma Instagram 2019. godine u nekim zemljama uklonila mogućnost provjere broja lajkova na objavama, a sada je ta opcija dostupna na izbor svim korisnicima. Iako nijedno empirijsko istraživanje nije ispitalo učinak uklanjanja vidljivosti ove značajke, žene u istraživanjima navode da će uklanjanje vjerojatno potaknuti manje usporedbi na društvenim mrežama i poboljšati mentalno zdravlje.
S druge strane, Body positivity trend pokazao nam je kako društvene mreže mogu pozitivno utjecati na zadovoljstvo tijela kod mladih. Radi se o pokretu čiji je cilj, umjesto slavljenja čiste kože, sjajne kose i uskih strukova, promicati prihvaćanje svih tijela – s fokusom na zdravlje, a ne na fizički izgled.
Izloženost body positive sadržaju na društvenim mrežama, odnosno sadržaju koji prikazuje nefiltrirane slike te prirodan izgled tijela različitih oblika, a ne samo onih koji predstavljaju trenutni nedostižni standard ljepote, utječe na poboljšanje zadovoljstva tijelom te smanjenje socijalne usporedbe.
Društvene mreže mogu biti i korisne i štetne, a kako bi se spriječili štetni utjecaji na samopoštovanje i sliku o tijelu, važno je da kritički gledamo na sadržaj s kojim se susrećemo na društvenim mrežama. Odgovornost za širenje pozitivnog sadržaja na društvenim mrežama na svima je nama, zato vas potičemo da se usmjerite na onaj sadržaj koji će u vama umjesto usporedbe potaknuti osjećaje zadovoljstva.
Kao i uvijek, stručnjaci Centra za sigurniji Internet vam stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati.
Powered by A1 Hrvatska.