Mjeri li se naša vrijednost brojem like-ova?
Piše: Iva Vidanec
Prije par tjedana, uhvatila sam se u razmišljanju o objavljivanju fotografija na društvenim mrežama. Željela sam objaviti fotografiju na Instagramu, ali istovremeno me zabrinjavalo to što je bilo prekasno navečer. Za one koji ne razumiju, to znači da je tada malo ljudi online te da će se već sutra moja objavljena fotografija izgubiti u novostima. Bili su mi to sasvim valjani razlozi za odustajanje od objave.
Kada sam postala svjesna svoje tragikomedije, javilo mi se pitanje: Zašto nam je toliko bitno koliko će ljudi kliknuti like na našim fotografijama?
Često poželimo imati tisuće like-ova jer to nešto govori o nama, zar ne? Ako se ispod fotografije nalazi velika brojka, to znači da me drugi vole. Ako me drugi vole, onda i ja nešto vrijedim. Priznali to ili ne, dosta nas jako dobro planira objavljivanje upravo zbog ovih razloga. Znači li to da se tvoja i moja vrijednost mogu mjeriti brojem like-ova?
Jasno je kako slika o sebi u velikoj mjeri utječe na nas. Određuje koje ćemo događaje smatrati važnima, kakvo će biti naše ponašanje, koje ćemo si ciljeve postavljati i tome slično. Također, slici o sebi doprinosi i uspoređivanje s drugima. Najčešće, uspoređivat ćemo se s onim što nam je dostupno, a najdostupniji su nam medijski sadržaji. Naša okolina uvjetuje i postavlja norme koje bismo „trebali“ slijediti. Upravo to „trebali“ stvara veliki pritisak da se moramo uklopiti u nametnute standarde. Ideali ljepote prikazani su u medijima kao nešto čemu svi trebamo težiti. Budući da nam je većini takav izgled nedostižan, može se javiti nezadovoljstvo vlastitim tijelom, a time se sniziti naše samopoštovanje. Ne znam jeste li znali, ali pokazalo se kako djevojčice u dobi od 5 do 7 godina pokazuju smanjeno zadovoljstvo svojim tijelom kada vide Barbie lutke. Djevojčice od 7 godina nastoje biti mršave jer su vidjele Barbie lutke. Koliko su mediji milosrdni prema nama, uopće?
Slika o sebi ustvari je kombinacija vlastitog doživljaja sebe i informacija koje dobijemo od drugih iz svoje okoline. Mi dijelom vidimo sebe onako kako nas vide drugi, tj. zamišljamo kako nas drugi vide. Broj like-ova na našoj objavi može služiti kao izvor takvih informacija. Ukoliko se ističe pravilo „više like-ova = više vrijedim“, utjecat će na zadovoljstvo sobom. No, naravno, ne možemo svu krivnju pripisati drugima. Često i mi sami od sebe očekujemo previše. Svatko od nas ima neka očekivanja od sebe i toga što bismo trebali biti. Kada sebi postavimo nerealna očekivanja koja ne možemo ostvariti, jasno je da ćemo biti nezadovoljni. Međutim, jesmo li nezadovoljni time tko smo ili time što se ne možemo uklopiti u nametnute standarde savršenosti?
Na tragu toga, pokušala sam za promjenu ići kontra svojim ustaljenim teorijama. Kao izazov samoj sebi, odlučila sam da ću apsolutno zanemariti vrijeme u kojem objavljujem fotografije i da me neće zanimati tko je i kada like-ao sliku. Istina, zanimalo me tko je like-o – nisam si mogla pomoći. No, uspješno sam objavila sliku u 22h navečer. I znate što se dogodilo? Ništa. Ništa drugačije nego prije.
Stoga, ako već status na društvenim mrežama igra važnu ulogu u našem doživljaju sebe, pokušajmo malo realnije gledati na cijelu situaciju. Toplo preporučam, i vama i sebi, da malo bolje upoznamo sebe – svoje prednosti i nedostatke. Ako nam već nešto smeta, trebamo shvatiti što to „nije dobro“, zbog čega smo „neuspješni“ te kakve si ciljeve postavljamo. Ako to ne vidimo, ne možemo se početi mijenjati. Trebali bismo malo stati na loptu i doživjeti što mi ustvari jesmo jer samo to možemo promijeniti.
Mislim da nam nije pametno davati „like-u“ apsolutnu kontrolu nad našom slikom o sebi. Jer, kako znamo, ljepota je u očima promatrača. Neki će kliknuti like fotografiju jer smo jako dobri prijatelji (neovisno o kvaliteti slike, uvijek ću imati njihov like). Neki će mi staviti like jer su na slici označene neke druge, njima važne osobe (što nema nikakve veze sa mnom). Neki će, pak, slučajno kliknuti like i ostavit će ga jer im je neugodno odlikeati. Dakle, postoji niz faktora na koje ne mogu utjecati i koji nemaju veze s tim tko sam ja i koliko vrijedim. Ali, mogu utjecati na jedan i to najvažniji faktor.
S obzirom na sveopću popularnost online izazova, pokušajmo objaviti fotografiju u 2h ujutro i vidjeti što će se dogoditi. Za one hrabrije, možda da jednom pokušamo sami sebi kliknuti like i vidjeti što onda. Ne možemo ništa izgubiti, to je sigurno. Ali, možemo nešto jako važno dobiti – najvažniji like.
Brojni su se korisnici društvenih mreža oglasili kako su zaprimili poziv s nepoznatog međunarodnog broja. Jeste li i vi?
Donosimo popis praktičnih koraka za smanjenje doomscrolling ponašanja!
Provjeravanje negativnih vijesti dva sata prije spavanja neće zaustaviti pandemiju – ali može zaustaviti nas!