home-cinema-recreation_71609-1314

Mediji današnjice – rizici i zaštita

Pišu: Iva Vidanec

U sklopu projekta kojeg provodi Centar za nestalu i zlostavljanu djecu osmišljen je priručnik čiji je cilj obrazovati djecu i mlade s problemima u ponašanju, roditelje i odgajatelje o medijskoj pismenosti i sigurnosti na internetu. Evo o čemu se radi!

Što je bitno?

Masovni mediji postaju glavni odgajatelji mlađih generacija i što je još važnije, oni im postaju uzori. Tehnološko multimedijsko okruženje neizbježno je u današnjem životu i ima brojne pozitivne, ali i negativne utjecaje na doživljaje i ponašanje djece i mladih.

Razvijanje sposobnosti pristupa, analize, kritičkog prosuđivanja i vrednovanja medijskih sadržaja je izuzetno bitno. Kako su djeca s problemima u ponašanju pod povećanim rizikom od štetnih utjecaja medija, u projekt smo odlučili uključiti upravo njih.

Što su mediji?

Mediji su sustavi javnog informiranja koji šire razne sadržaje. Oni su tzv. treći odgajatelji djece i mladih, odmah nakon obitelji i društva, a svrha im je informiranje, zabava i obrazovanje. Najpopularniji su elektronički mediji, preciznije Internet.

Uloga medija

Mediji nam donose informacije o svijetu koji nas okružuje, ali i utječu na naše osjećaje, razmišljanje, oblikovanje stavova o drugim osobama i događajima, kao i na prihvaćanje ili odbacivanje određenih vrijednosti. Mediji utječu na cjelokupnu populaciju – i na djecu i na mlade i na odrasle. Bez medijski pismenih odraslih, ne može biti ni medijski pismene djece i mladih.

Medijska pismenost

Medijska pismenost osposobljava ljude za uporabu medija i njihovo kritičko razumijevanje jer mediji imaju i pozitivnih i negativnih strana, stoga je potrebno obrazovati se kako bi se kritički promotrili loši, a dobro iskoristili pozitivni utjecaji medija.

Dimenzije medijske pismenosti

  • Tehničke vještine

Sposobnosti koje se odnose na pristup i uporabu medija. Da bi se pojedinac mogao služiti medijima, potrebna su brojna znanja koja vezujemo za tehničke vještine: služenje računalom, internetom, itd.

  • Kritičko razmišljanje i razumijevanje

Sposobnost koja se odnosi na razumijevanje i ocjenjivanje sadržaja medija. Pojedinac mora biti osposobljen razumjeti medijsku poruku i njezin podtekst i smisao.

  • Sudjelovanje

Sudjelovanje podrazumijeva kreativne i komunikacijske sposobnosti vezane za stvaranje sadržaja, društvene odnose i sudjelovanje građana.

  • Vanjski čimbenici

Prisutnost medijske edukacije, prisutnost politika naklonjenih ljudima, uloga medija i uloga civilnoga društva.

Zbog svega navedenog, edukacija o medijskoj pismenosti predstavlja važnu domenu svakodnevnog funkcioniranja, ne samo djece, već i odraslih. Medijska pismenost uvelike doprinosi cjeloživotnom učenju i razvoju te sigurnosti na internetu. U svrhu prevencije nepoželjnih ponašanja i posljedica na internetu, osmislili smo i radionice usmjerene na učenike, roditelje te odgajatelje koje možete vidjeti ovdje!

Ivin online kutak