Potaknite djecu na kritičko razmišljanje o sadržajima na internetu
Piše: Vanja Šokić
U ovoj godini kada je svijet pogođen pandemijom kakva se ne pamti u novije doba, Internet je postao neophodan te se mnogo svakodnevnih aktivnosti djece, mladih i odraslih preselilo u online okruženje. Kako bi sigurno i svrhovito proveli vrijeme na internetu važno je što češće poticati djecu na kritičko razmišljanje o sadržajima s kojima se susreću.
Kritičko razmišljanje pojam je koji je dobro poznat gotovo svima i javlja se u trenutku kada ugledate neki sadržaj na vijestima, u novinama ili na internetu te pomislite: ‘Može li to zaista biti istina’?. Upravo to je prvi korak: voditi unutarnji dijalog i koristiti zdravu dozu skepticizma. Kritičko razmišljanje važna je vještina koja se uči tijekom života i koja nam je potrebna za odabir kvalitetnih sadržaja, pravovaljanih i provjerenih informacija te za zdrav način razmišljanja i pristup životu. U moru internetskog sadržaja ponekad je poprilično teško procijeniti je li neka informacija zaista točna ili je lažna. Djeca i mladi lako mogu ”pasti” pod utjecaj lažnih vijesti i slika poznatih vršnjaka te činiti stvari koje su opasne za njih i okolinu, kao i donijeti neke pogrešne zaključke koji dugoročno mogu štetiti njihovom razvoju i odrastanju.
Kako bi lakše plivali u moru internetskih sadržaja i informacija, donosimo vam nekoliko savjeta koje možete primijeniti kako bi potaknuli kritičko razmišljanje kod djece:
- Ako primijetite da se nešto zabrinjavajuće ili uznemirujuće dijeli na društvenim mrežama otvoreno razgovarajte s djecom i dajte im priliku da podijele svoje iskustvo i mišljenje.
- Razgovarajte s djetetom o sadržajima koje svakodnevno pročita ili vidi u medijima, postavite pitanja o izvoru informacija, korisnosti i dokazima za prihvaćanje informacije kao točne. Pružite djetetu priliku da vam objasni što je pročitalo i kako je to razumjelo.
- Pokušajte skupa s djetetom provjeriti najmanje 3 različite web stranice kada tražite informacije ili vijesti na internetu. To će vam omogućiti da usporedite podatke koje čitate i odlučite jesu li pouzdani.
- Potaknite dijete da uspoređuje informacije s onim što već zna. Koristite postojeće znanje kako biste odlučili jesu li podaci pouzdani ili ih provjerite u knjizi!
- Neki su podaci na internetu zastarjeli ili su možda ponovno podijeljeni nakon događaja. Uvijek provjerite datum da biste vidjeli imate li najnovije podatke.
- Ako naiđete na lažne vijesti na društvenim mrežama, važno je savjetovati djeci da ne šire sadržaj dalje! Umjesto toga, prijavite taj sadržaj na društvenoj mreži/stranici koju koristite.
- Uvijek provjerite izvor: Bez obzira gdje su informacije podijeljene (društveni mediji, web stranica, blog itd.). Pronađite skupa s djetetom tko je podijelio izvorni sadržaj i razmislite jesu li pouzdani izvor.
Brojni su se korisnici društvenih mreža oglasili kako su zaprimili poziv s nepoznatog međunarodnog broja. Jeste li i vi?
Donosimo popis praktičnih koraka za smanjenje doomscrolling ponašanja!
Provjeravanje negativnih vijesti dva sata prije spavanja neće zaustaviti pandemiju – ali može zaustaviti nas!