monitor-keyboard-work-computer-desk-3d-render-illustration-pastel-color_100878-77

Psihosocijalni rad s pojedincem i grupom na daljinu

Pišu: Martina Nikolić, mag.psych. i Sanja Crnjak, mag.psych.

Globalna epidemija novog i nepoznatog virusa promijenila je našu svakodnevicu te naš uobičajeni dnevni raspored. U svrhu zaštite zdravlja svih nas, jedna od mjera koja se provodi je i rad od kuće, koji je posebno izazovan za one čiji posao podrazumijeva direktan rad s ljudima. Tako se među stručnjacima pomagačkih zanimanja aktualizirala tema telefonskog savjetovanja i pružanja psihosocijalne pomoći putem telefona. Preko interneta, u sigurnosti naših domova, dostupni su nam razni priručnici i webinari te velik dio kolega humanističkog usmjerenja (i šire) okreće se kvalitetnom provođenju vremena – kojega sada imamo više nego obično.

Dostupni su materijali uglavnom usmjereni na krizne intervencije, specifične situacije u kojima se velik broj ljudi osjeća ugroženima i tada traži podršku stručnjaka koristeći dostupnu tehnologiju. Kao pružatelji socijalnih usluga, zapitali smo se kako, izbjegavajući socijalne kontakte, organizirati naš rad i biti aktivni u svojoj ulozi te pružati podršku korisnicima svojih poludnevnih boravaka? Vjerujemo da se isto pitaju i druge slične organizacije.

Prateći upute Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku koji su svim pružateljima usluga socijalne skrbi proslijedili Naputak o postupanju Ministarstva zdravstva te Preporuku postupanja prema specifičnim mjerama zaštite vezano uz nCoV bolesti (COVID-19) Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ) vidljivo je da je uputna preporuka ograničavanje ostvarivanja osobnih odnosa, odnosno kontakata te ih ostvarivati putem elektroničkih medija i/ili telekomunikacijskih sredstava (telefon, Skype, WhatsApp, Viber i sl.).

Funkcioniranje naših poludnevnih boravka za djecu s problemima u ponašanju (Osijek, Virovitica, Slavonski Brod, Požega, Našice i Vinkovci) i dalje se odvija, no način rada je nešto drugačiji nego do sada. Činjenica da su mladi pred ekranima više nego ikad, dala nam je ideju za novi način rada – poludnevni boravak postao je poludnevni Weboravak!

U svakodnevnoj smo komunikaciji s velikim brojem obitelji i stručnih djelatnika škola, što se ne razlikuje od naših uobičajenih radnih zadataka. Međutim, zahtijeva istovremeno usklađivanje i praćenje raznih platformi na kojima se sada odvija nastava i komunikacija. Sve nam je to prilika steći neka nova znanja i vještine za koja vjerujemo da će nam donijeti dugoročnu korist, a trenutno su opcija kojom štitimo sebe i druge.

U ovim vremenima, kada su djeca izvan standardne rutine jer ne odlaze u školu, u naše prostore, na izvannastavne aktivnosti – posebno je važno pružiti im podršku. Osim toga, potrebno je provjeriti jesu li oni i njihove obitelji upoznate s točnim informacijama vezanim za mjere koje Vlada propisuje, prate li online nastavu, imaju li nekih pitanja i problema oko kojih bismo im mogli pomoći. Također, organiziranjem i poticanjem na sudjelovanje u različitim online aktivnostima (npr. posjeti muzejima, igranje igrica, gledanje kazališnih predstava…) korisnici i dalje imaju osjećaj da smo im dostupni i na raspolaganju. Prednost je ovakvog načina rada široki spektar dostupnih online aktivnosti za koje bi se inače rjeđe odlučili, ne bi bili zainteresirani ili dovoljno upoznati s njihovom dostupnošću. Stoga, online aktivnosti proširuju kako horizonte stručnjaka, tako i naše djece. Naša organizacija na svojoj platformi Sini.hr nudi velik broj aktivnosti za rad s djecom te ih preporučamo svima!

Nadalje, ovakav način rada djeci može biti zanimljiv zbog poticaja kojeg dobiju od grupe prilikom zajedničkih aktivnosti. Naravno, sama činjenica da su se obaveze preselile u online svijet privlači njihovu pažnju. Međutim, online aktivnosti mogu imati i svoje mane. Tako, na primjer, tijekom slušanja online nastave ili sudjelovanja u online aktivnostima izostaje vanjski poticaj učitelja ili odgajatelja. U takvim je situacijama moguća fluktuacija pažnje i gubitak koncentracije. S obzirom na to, roditelji, odgajatelji, nastavnici i druge odrasle osobe trebaju preuzeti odgovornost u pronalasku i pružanju što kvalitetnijih, dobno primjerenih i poticajnih sadržaja i aktivnosti. Iako fizički nismo pokraj njih, potrebno je prenijeti poruku kako i dalje brinemo o njihovoj dobrobiti!

Psihosocijalni rad na daljinu doprinosi većoj opuštenosti naših korisnika. Javljanjima odgajateljica od kuće dolazimo u situaciju da pred kameru dolazi nečija mačka – korisnici nam pokazuju svoje kućne ljubimce o kojima smo ranije samo slušali u prostoru poludnevnog boravka i slično. Razgovorima se povremeno priključuju i drugi članovi njihovih obitelji pa imamo priliku doživjeti i njihove odnose u prirodnom okruženju što svakako doprinosi stvaranjem potpunijeg dojma o korisnicima.

Rad u praksi pokazao je kako uključivanje različitih digitalnih alata u proces izvršavanja obaveza djece rezultira njihovim povećanim interesom, a u konačnici utječe i na njihova postignuća. Slušanjem njihovih ideja o tome kako proširiti naš rad uspostavljamo i izgrađujemo odnose s njima. Osim pomoći u izvršavanju školskih obaveza, ovo je prilika za izgradnju kvalitetnijih odnosa, a posljedično još većeg utjecaja na njih. Puštajući nas u svoje društvene krugove, do kojih ranije nismo lako dolazili, imamo ulaznicu za bolji uvid u njihovo socijalno i emocionalno funkcioniranje što može doprinijeti pružanju savjetodavnih usluga.

Iako se nalazimo u izazovnim trenucima, razvijajmo svoju kreativnost u osmišljavanju psihosocijalnog rada u online svijetu! Potaknimo korisnike na kvalitetno provođenje vremena uz zabavu iz sigurnosti vlastitog doma!

Ivin online kutak